„Jesteśmy stworzeni do życia wśród ludzi, do okazywania i odbierania uczuć miłości”
2. Pogadanka o potrzebie koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka. [3 min]
- Dlaczego lubimy być wśród koleżanek i kolegów?
- Dlaczego lubimy przyjaźnić się?
- Dlaczego ludzie samotni są smutni i cierpią?
3. Obejrzenie dwóch scenek w wykonaniu uczniów. Po zakończeniu określenie, która z nich przedstawiała koleżeństwo, a która przyjaźń? [3 min]
I SCENKA
Kasia: - Jestem taka zmęczona po sześciu lekcjach, ten wf wykończył mnie zupełnie, nie lubię biegów dookoła boiska.
Ania: - Ja lubię wf i nie czuję się zmęczona, ale za to jestem głodna jak wilk.
Kasia: - Ja miałam sporo kanapek, ale nie została mai nawet okruszyna, do domu niedaleko, tam pewnie czeka na Ciebie pyszny obiad, bo na mnie tak.
Ania: - obiad muszę sama dokończyc, bo rodzice póxno wracają z pracy.
Tomek dobiega do dziewcząt i woła: - Co tak idziecie wolno jak żółwie?
Ania: - Bo mamy ciężkie teczki i puste brzuchy.
Tomek: - Oj dziewczyny brak wam kondycji. Pewnie będę pierwszy w domu. Cześć dziewczyny.
- Cześć odpowiedziały obie kierując się do swoich domów.
II SCENKA
Arek dzwoni do Janka: - Cześć Janku, co robisz?
Janek: - Odrabiam lekcje, zaraz wyjdę na spacer z psem, no a potem siadam do mojego nowego komputera.
Arek: - Chmm, jesteś zajęty, szkoda.
Janek: - A co, masz problem, mów śmiało, mnie możesz.
Arek: - Tej matmy nic nie rozumien, a jutro sprawdzian.
Janek: - Czym Ty się martwisz, za pół godziny bądź u mnie. Matmę rozumiem, wytłumacz Ci szybko, bez obaw o sprawdzian.
Arek: - A komputer?
Janek: - Przecież nie ucieknie, Twój problem jest ważniejszy.
4. Praca w grupach – uczniowie na karteczkach wypisują cechy koleżeństwa i przyjaźni.
[10 min]
5. Uczniowie swoje propozycje przyklejają do plansz
koleżeństwo, przyjaźń [3 min]
6. Dyskusja - dotycząca różnic między koleżeństwem a przyjaźnią. [4 min]
7. Co daje przyjaźń – burza mózgów. Uczniowie na tablicy zapisują swoje propozycje. [8 min]
8. Przeskakiwanka wyrazowa „Czego oczekujemy od przyjaciół?” (Ćwiczenia „ Wędrując….”) [3 min]
9. „ Co utrudnia przeżywanie przyjaźni?” – pogadanka [5 min]
10. Dokończ zdanie:
W moim przyjacielu podoba mi się ………..
Aby rozwijać naszą przyjaźń …………
( Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi) [3 min]
11. Podsumowanie zajęć – zachęcenie uczniów do odpowiedzialności za przeżywaną przyjaźń. Wyszukanie na następne zajęcia sentencji, przysłów mówiących o przyjaźni.
[1 min]
Opracowała
mgr Marzena Sapalska